De nieuwe ingreep komt op het moment dat de vorige reorganisatie bij het Nederlandse bankbedrijf, bekendgemaakt in november 2011, nog niet eens is afgerond. Van het toen aangekondigde verlies van 2700 banen, is tot nu toe twee derde gerealiseerd. Afgelopen november werd bekend dat er 1350 banen verdwijnen bij de Nederlandse verzekeringstak en 1000 bij de internationale zakenbanktak.

,,De klant vraagt een ander en goedkoper product”, zei Hommen. ,,Daar moet je aan beantwoorden.” Zo wordt mobiel bankieren volgens hem steeds belangrijker. Ook worden it-systemen vereenvoudigd en samengevoegd. De hardste klappen zullen vallen bij het ondersteunend personeel en onder it-medewerkers. Ook bij callcenters verdwijnen banen, maar dat zullen geen grote aantallen zijn, aldus een woordvoerder.

ING probeert zo veel mogelijk mensen naar ander werk te begeleiden, zowel intern als buiten het bedrijf. Hommen kon niet zeggen hoeveel medewerkers gedwongen ontslag te wachten staat.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl